De juistheid en volledigheid van aangiften verbetert door een individueel convenant horizontaal toezicht. Dit blijkt uit een onderzoek naar de effecten van individuele klantbehandeling die de Belastingdienst toepast bij grote ondernemingen. De conclusie van het rapport is dat individuele klantbehandeling en horizontaal toezicht een waardevolle vorm van toezicht op grote organisaties is. |
Selected: Tax Control201706
Remove selection(s)
Bij de Belastingdienst woedt een aanhoudende discussie over de vraag wat het vertrekpunt moet zijn bij toezicht op het bedrijfsleven: vertrouwen of wantrouwen. Ook fiscalisten verschillen hierover van mening. |
Het is van belang dat fiscale onjuistheden tijdig worden gesignaleerd en gecorrigeerd. Wachten met corrigeren tot het moment dat de jaarrekening wordt opgemaakt of pas na verloop van een aantal jaren aangeven, is onvoldoende. Een goed werkend TCF zorgt ervoor dat onverwachte naheffingen en boetes tot het verleden behoren. |
Regelmatig komen er vragen over de suppletieaangiften. Veel gemeenten komen er bij het opmaken van de jaarrekening achter dat in aftrek gebrachte btw in feite gecompenseerd had moeten worden, of omgekeerd. Veelal tillen zij hier niet al te zwaar aan, omdat deze bedragen elkaar compenseren en gaan over tot suppletie en compensatie. |